سه‌تار

تاریخچه‌ی سه‌تار

این ساز در نقوش مربوط به دوره ی ساسانی و حتی قبل از آن دیده می شود، از این رو عمر این ساز را می توان بیش از 1000 سال تخمین زد، که رفته رفته در طول تاریخ تغییراتی در شکل ظاهری و پرده بندی آن داده شده و به صورت سه تار امروزی در آمده است . این ساز در زمان میرزا علی اکبر خان فراهانی و پسران او میرزا عبدالله و آقا حسینقلی (اواخر دوران قاجار) مانند تار جزو سازهایی بوده که ردیف موسیقی ایرانی با آن نواخته می‌شده است و تا امروز ادامه پیدا کرده و در حال حاضر جای خود را در موسیقی به عنوان یک ساز مستقل ایرانی مانند تار باز کرده است. سه تار از سازهای ملی ایران است و از آنجایی که مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه‌ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می‌آید و در دسته بندی سازها نیز به واسطه داشتن سیم (زه) و نواختن با مضراب ، در دسته‌ی سازهای زهی مضرابی قرار می‌گیرد.
سه‌تار در گذشته دارای سه سیم (تار) بوده و اکنون چهار سیم دارد که سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو را معمولاً سیم «بم» می‌نامند. سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علی شاه به این ساز افزوده‌ است. صدای این ساز برای نخستین بار در سال ۱۳۰۶ با اجرای پروانه ضبط شد.

ساختار سه‌تار

ساز سه‌تار دارای دو قسمت کاسه و دسته است. کاسهٔ سه‌تار از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور بوده ولی کوچک‌تر از آنها و گلابی‌شکل است. معمولاً از چوب توت یا گردو برای ساخت کاسه استفاده می‌شود که هم می‌تواند یک تراش یک تکه از چوب باشد و هم از ترک‌های جداگانه و به هم چسبیده ساخته شود. روی کاسهٔ سه‌تار با تخته‌ای نازک از چوب پوشیده شده‌ است که به آن صفحه گفته می‌شود. صفحه دارای سوراخ‌هایی برای خروج صدا است. دسته‌ی سه‌تار معمولا از چوب گردو ساخته شده که از پایین به کاسه متصل می‌شود و در بالای آن سرپنجه قرار دارد که گوشی‌های کوک در آن تعبیه شده است. شیطانک بین قسمت اصلی دسته و سر پنچه قرار دارد و جنس آن از استخوان، شاخ یا عاج است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد. سیم‌گیر در بخش پایانی کاسه ساز قرار دارد و برای نگهداری سیم‌ها استفاده می‌شود. در گذشته سیم‌گیر را بیشتر از جنس استخوان می‌ساختند، اما امروزه نوع چوبی آن معمول‌تر است. خرک قطعه‌ایست متحرک که روی صفحه قرار دارد و سیم‌ها پس از عبور از شیارهای کم‌عمق روی خرک از طول دسته عبور کرده و توسط شیطانک به گوشی‌ها می‌رسند. پرده‌بندی در سه‌تار به مانند تار از نظر تعداد 25تایی یا 28تایی است و در سر پنجه‌ی ساز دقیقا در پشت شیطانک پرده‌ای جهت نگه‌داری سیم‌ها روی شیطانک و هدایت آن تا گوشی‌ها بسته می‌شود.

یک دیدگاه بگذارید